Поділитися

Працівник Департаменту реалізації національного превентивного механізму Секретаріату Уповноваженого з прав людини спільно з регіональним координатором взаємодії з громадськістю Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у Рівненській області та представниками громадськості здійснили візит до Рівненського слідчого ізолятора.

Під час моніторингового візиту були встановлені грубі порушення прав і свобод ув’язнених на охорону здоров’я і медичну допомогу.

В медичній частині установи відсутній затверджений розпорядок дня. Згідно з штатним розписом медична частина повністю укомплектована, але на момент візиту в ній перебували лише завідувач медичної частини та лікар-терапевт. Крім того, виникли нові проблеми організаційного характеру. Завідувач медичною частиною не зміг надати жодної документації щодо потреби у медичних препаратах та їх наявності, через неможливість використання медичних препаратів та засобів медичного призначення. Ці лікарські засоби були закуплені в «дореформений» період та вже тривалий час не приймаються на баланс, тому лежать на складах.

Як наслідок, ув’язнені не можуть отримати необхідних ліків, а терміни зберігання невикористаних медичних препаратів спливають. Це значно ускладнює належне надання медичної допомоги ув’язненим, що можна віднести до катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження та покарання.

В медичній частині відсутні журнали обліку виявлення тілесних ушкоджень у осіб, які прибули до установи, та обліку проведення тілесних оглядів у лазні установи. Тілесні ушкодження фіксуються лише працівниками ізолятору в книзі обліку заяв і повідомлень про вчинені кримінальні правопорушення та інші події. Зазначене свідчить про те, що медичні працівники формально проводять медичний огляд ув’язнених.

Під час спілкування від ув’язнених надходили скарги щодо організації доступу хворих осіб до медичної частини та якості надання медичної допомоги. В той же час моніторингова група зазначила, що в установі налагоджена ефективна співпраця з комунальними закладами охорони здоров’я області та міста на підставі укладених договорів про співпрацю. Також, спільним наказом Західного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції та Управлінням охорони Рівненської ОДА затверджено орієнтовний перелік закладів охорони здоров’я для надання медичної допомоги ув’язненим та засудженим.

Проте протиепідемічні і профілактичні заходи в установі потребують додаткової уваги зі сторони медичної частини. В установі не створена комісія з інфекційного контролю туберкульозу, збір мокротиння відбувається в непристосованому для цього приміщенні. В той же час  наявні респіратори, проводиться кварцування приміщень установи. На момент візиту в медичній частині відсутній препарат ізоніазид для профілактики туберкульозу серед ув’язнених, що живуть з ВІЛ-інфекцією/СНІДом, а також  серед осіб, які перебували у контакті з людиною, хворою на активну форму туберкульозу. Як наслідок підвищується ризик зараження туберкульозом інших осіб.

Потребує уваги і організація медичного нагляду за ВІЛ-інфікованими. В установі не визначені медичні працівники, відповідальні за здійснення заходів з протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу серед осіб, які перебувають у слідчому ізоляторі. Контрольні карти диспансерного нагляду за ВІЛ-інфікованими особами не ведуться. В той же час в установі проводяться тестування на ВІЛ-інфекцію. Для консультацій раз у місяць приходить лікар-інфекціоніст СНІД-центру. Медична частина співпрацює з благодійною організацією «Мережа 100 відсотків життя Рівне», що опікується людьми, що живуть з ВІЛ-інфекцією/СНІДом.

Моніторинговий візит здійснено представниками ГО «Україна без тортур» в рамках  проекту «Забезпечення сталої системи моніторингу порушень права на здоров’я людей  в місцях несвободи». Проект реалізується за фінансової підтримки БО “100 ВІДСОТКІВ ЖИТТЯ” в рамках проекту Глобального Фонду для боротьби зі СНІДом, туберкульозом та малярією (напрям 40М)”