Поділитися

Сьогодні очільник Мін’юсту Денис Малюська на своїй сторінці у фейсбук опублікував відео, в якому розповів про другий блок в’язничної реформи. Здебільшого, міністр розповідав про законодавчі зміни.

Ось що хоче змінити команда міністра юстиції:

  • Збільшити доступ до застави як альтернативі слідчому ізолятору. У якості застави приймати не лише грошові кошти, але й нерухомість, а також надавати можливість розстрочки для застави;
  • Ввести «граничні строки» перебування людей у СІЗО протягом судового розгляду. Наразі такі строки діють лише стосовно досудової стадії слідства. Міністр зазначає, що відсутність ліміту тримання у СІЗО під час судового слідства є причиною довготривалого перебування у СІЗО. Адже судовий розгляд справи проходить в 5 разів довше ніж досудовий;
  • Відмітивши ефективність органів пробації, міністр пропонує запровадити новий різновиду покарання «Пробаційний нагляд»;
  • Розширити практику застосування «Громадських робіт» як різновиду покарання. Звісно, мова йде лише про людей, які вчинили нетяжкі злочини. Міністр запевнив, що різновиди покарання можуть комбінуватись. (Наприклад «Громадські роботи» + «Пробаційний нагляд»);
  • Скасування такого виду покарання як «обмеження волі»;
  • Індивідуалізувати покарання, роблячи акцент на оцінці ризиків і потреб кожного засудженого. Ці дані слугуватимуть, наприклад, підставою для умовно-дострокового звільнення;
  • Запустити в роботу «універсальні» установи виконання покарань з кількома рівнями безпеки, в якій злочинці різного рівня небезпеки утримуватимуться в межах однієї установи. Крім того, «універсальні» УВП повинні бути оснащені ізольованими дільницями СІЗО. Міністр запевнив, що це призведе до економії бюджетних коштів, закриття напівпорожніх в’язниць. До того ж перебування в’язнів ближче до свої сімей є вкрай важливим для ресоціалізації в’язнів;
  • Запровадити рейтинг установ виконання покарань. Серед іншого, рейтинг буде базуватись на наступних критеріях оцінки:

– Рівень дотримання прав людини;

– Рівень умов забезпечуваності засуджених;

– Рівень якості оцінки ризиків та потреб.


Відкритим лишається фінансове питання. На бумазі ці зміни дійсно допоможуть зекономити бюджетні кошти. Але щоб зекономити гроші в майбутньому – потрібно їх витратити зараз. Поки що незрозуміло яким чином це відбуватиметься.  

Зміни, що пропонує міністр – неоднозначні. З одного боку, механізм умовно-дострокового звільнення та розширення можливостей для застави – це добре. Натомість, розміщення секторів різного рівня безпеки під дахом однієї установи – потребує кропіткої підготовки та апробації. Інакше, у гіршому випадку, добра ініціатива перетвориться у нову проблему. Те саме стосується й оплачуваних камер у СІЗО та формування рейтингу установ виконання. Ці пропозиції потребують детальнішого роз’яснення і уточнення.

В будь-якому випадку необхідно почекати фінальний текст законопроєкту, про який розповів пан міністр.