З 392 підопічних Херсонського психоневрологічного інтернату лише 10 чоловік знають про безоплатних адвокатів. При цьому, у підопічних закладу немає можливості звернутися до них – в установі відсутній WI-FI та немає гаджетів з доступом до інтернету. Мобільні телефони є у дуже невеликої кількості людей і користуватися ними можна виключно у вихідні та святкові дні. Такі порушення виявили монітори НПМ під час нещодавнього візиту до закладу.
З поміж іншого, монітори зафіксували, що:
🔹️ в установі не надають первинну юридичну консультацію. Зі слів працівників, такої потреби не виникало;
🔹️ у підопічних немає можливості прочитати закони та іншу інформацію. На стендах є лише кілька телефонів гарячих ліній, але у більшості людей, що утримуються в установі, немає телефонів та змоги зателефонувати;
🔹️ у штаті ПНІ відсутній юрист та немає графіку прийому підопічних працівниками державних органів влади та представниками громадських організацій. Також відсутні меморандуми і договори з центрами БВПД;
🔹️ підопічні не знають процедуру оскарження дій адміністрації та алгоритм звернення. При цьому на першому поверсі біля адміністрації є скринька, де, зі слів працівників, можна залишити звернення чи скаргу. Але під час моніторингу скринька була зламана.
Порушення, що виявили монітори НПМ, підтверджують актуальність проблеми доступу до правосуддя в місцях несвободи. Встановлені адміністрацією закладу внутрішні правила позбавляють підопічних можливості звернення за захистом будь-яких прав, а особливо щодо порушених прав у самому психоневрологічному інтернаті.
Матеріал підготовлено за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в рамках спільної ініціативи «EU4USociety». Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження» та Європейського Союзу».