Поділитися

13.06.2023 здійснено втретє моніторинговий візит до комунального закладу «Рівненський психоневрологічний інтернат» Рівненської обласної ради (далі – інтернат/заклад/ПНІ) з метою вивчення стану дотримання прав та законних інтересів підопічних.

Попередній моніторинговий візит здійснювався 27.04.2021 та 07.04.2022.

Згідно з Положенням комунального закладу «Рівненський психоневрологічний інтернат» Рівненської обласної ради, затвердженого рішенням Рівненської обласної ради від 11.03.2021 № 106, інтернат є стаціонарним закладом для соціального захисту, що утворюється для тимчасового або постійного проживання/перебування осіб із стійкими інтелектуальними та/або психічними порушеннями, які за станом здоров’я потребують стороннього догляду, соціально-побутового обслуговування, надання медичної допомоги, соціальних послуг та комплексу реабілітаційних заходів і яким згідно з висновком лікарської комісії за участю лікаря-психіатра не протипоказане перебування в Інтернаті.

Проектна потужність закладу розрахована на розміщення 155 осіб. Станом на момент візиту у Закладі на цілодобовому проживанні перебували 139  підопічних (жінок) +1 чоловік, з них:

  • 122 особи, яким встановлено групи інвалідності
  • 53 недієздатних осіб
  • З них 31 недієздатних осіб, над якими призначено опікуна і опіку здійснює заклад
  • 16 внутрішньо переміщені особи (були переміщені із закладів Донецької та Харківської областей)
  • 3 особи – ліжкові хворі
  • 25 підопічних – особи, які відносяться до маломобільних груп населення

Згідно з наказом Міністерства охорони здоров’я від 29.11.2018 № 2220 заклад отримав ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики за спеціальністю організація і управління охорони здоров’я, психіатрія, терапія; за спеціальністю молодшого спеціаліста з медичною освітою: сестринська справа.

Згідно із штатним розписом, в інтернаті 85,5 штатні одиниці, з них лікарів та медичного персону – 43,0 одиниць, у тому числі – 0,5 штатні одиниці – лікар загальної практики-сімейний лікар, 1,0 – лікар-психіатр, 7,0 – сестри медичні, 33,0 – молодші медичні сестри, 1,0 – сестра-господиня, 0,5 – дезінфектор).

Протягом 2021-2022 років поновлення дієздатності підопічним закладу не здійснювалась.

Побутові умови

На території психоневрологічного інтернату розташовано житлові корпуси №1 і №2, адміністративна будівля, склади, лазня. Медична частина розташована у приміщенні житлового корпусу №2. Територія закладу огороджена, вхід і вихід з території здійснюється через пропускний   пункт.   Територія   облаштована   лавками   для   відпочинку, наявні гойдалки, бесідки, шезлонги, фонтан. 

При вході до житлових корпусів наявні пандуси для забезпечення безперешкодного доступу до приміщення маломобільним групам населення.

Оцінка житлових приміщень

Освітлення у кімнатах  природне та штучне – у достатній мірі. У кімнатах є власні ліжка, тумбочки, шафи для власного одягу. На стінах висіли картини, на вікнах – гарні  гардини. На підлозі – килими. Постіль чиста, охайна. Температура задовільна, примусова вентиляція (провітрювання здійснюється через відкрите вікно).

Маломобільні підопічні, у тому числі особи з інвалідністю, забезпечені технічними засобами реабілітації та допоміжними засобами для пересування. Санітарно-гігієнічні приміщення обладнано поручнями для допомоги особам з інвалідністю та людям похилого віку. Пандуси, якими дублюються сходи в середині корпусів, приведено у відповідність до будівельних норм та обладнано поручнями.

Перед входом у кімнату розміщені фото, прізвище з ініціалами осіб, які там проживають та номер кімнати. Підопічні забезпечені сезонним одягом, персональними контейнерами із предметами особистої гігієни. Одяг підопічних персоналізований, зберігається на окремих поличках, які підписані.

У кімнатах відпочинку наявний телевізор для спільного перегляду. Окрім того, у приміщеннях закладу наявні кулери з питною водою та одноразовим посудом.

Забезпечення права на якісне харчування

В ПНІ організовано 4-ти разове харчування для вихованців та підопічних. На харчоблоці – чистота, увесь посуд промаркований, чистий, без пошкоджень. Зовнішній вигляд працівників їдальні та кухні задовільний, всі співробітники кухні одягнуті у халати, рукавички, шапки. Строки придатності продуктів, які зберігалися на складах і у холодильниках, були в нормі. Перспективне меню було в наявності. Добові проби зберігаються у холодильній камері. На сьогоднішній день заклад перейшов на нову систему забезпечення харчування, а саме: по тендеру обираються кейтерингові компанії, які повністю беруть на себе закупівлю продуктів, приготування та організацію харчування (ФОП Мозгова Лариса Олексіївна).

Керівництвом пансіонату забезпечено 1-місячний запас продуктів харчування, медикаментів та засобів особистої гігієни. Запаси регулярно поповнюються, у т.ч. допомога надається на благодійних засадах.

Вартість на харчування підопічних за 5 місяців 2023 року становить 5 127 824,40 грн., на 1 особу на добу – 108,68 грн.

Забезпечення права на належну медичну допомогу

Вартість на медикаменти за 5 місяців 2023 року становить 495 185,37 грн., на 1 особу на добу – 10,49 грн.

Адміністрацією закладу відповідно до пункту 9 Типового положення про психоневрологічний інтернат (далі – Типове положення про ПНІ), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 957, організовується проведення щорічного огляду підопічних лікарсько-консультативною комісією за участю лікаря-психіатра. Останній раз щорічний профілактичний огляд відбувся у 2022 році.

Інтернатом дотримано вимоги Інструкції по забезпеченню гематологічного контролю при лікуванні лепонексом (клозапіном), затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України від 08.08.1995 № 147, а саме: гематологічний контроль підопічним, які приймають клозапін, здійснюється щомісячно.

У ході моніторингового візиту вивчені графік медичного обстеження, наявні препарати, індивідуальні програми реабілітації інвалідів, журнал амбулаторних обстежень вихованців. Протермінованих лікарських препаратів виявлено не було. Зі слів працівників медичної частини, заклад має всі необхідні ліки. Водночас підопічні повідомляли, що їм доводиться купувати деякі ліки для симптоматичного лікування соматичних хвороб самостійно, адже в медичній частині їх недостатньо.

Серед підопічних є 1 особа, яка стоїть на обліку онкодиспансеру. Їй надається симптоматичне лікування та здійснюється медичний огляд.

Усі підопічні (опікуни в їх інтересах) уклали декларації про надання первинної медичної допомоги з лікарями загальної практики сімейної медицини.

Смертність

У 2023 році померло 1 особа. Основна причина смерті – серцево-судинні патології. У 2022 році померло 18 осіб. У 2021 році померло 15 особа.  Основні причини: загальний атеросклероз, серцева недостатність, середній вік померлих понад 70 років. 

Процедура по документальному оформленню факту смерті  померлої людини проводиться з дотриманням вимог чинного законодавства. У разі смерті підопічного викликається поліція. Про смерть родичі повідомляються під час телефонної розмови персоналом закладу.

Банно-пральний комбінат

Приміщення лазні обладнано, виглядає чистим і охайним. Стан умовно задовільний. Облаштовані місця для роздягання, складання і зміни одягу. В лазні є поручні, перегородки, однак немає шторок між місцями для купання; гумові килимки зберігаються окремо з метою проведення їхньої дезінфекції.

Зміна постільної білизни відбувається один раз на 10 днів у банний день. Приміщення для сушіння білизни потребує ремонту, наявного приміщення і території для сушіння одягу не вистачає, зі слів персоналу.

Облік та використання сум пенсій підопічних

Використання сум пенсій підопічних здійснюється з дотриманням Порядку використання сум пенсій (щомісячного довічного грошового утримання) та/або державних соціальних допомог, нарахованих відповідно до законодавства дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, недієздатним особам та особам, цивільна дієздатність яких обмежена, які є вихованцями підопічними дитячих будинків-інтернатів, психоневрологічних інтернатів, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 17.08.2018 № 1173. Мешканці інтернату отримують пенсійні кошти особисто через працівника пошти. Скарг від підопічних не було.

Соціальним працівником було виправлено порушення, зафіксоване у ході попереднього моніторингового візиту, щодо обліку і використання пенсій підопічних.

Забезпечення права на доступ до інформації та засобів зв’язку

В інтернаті присутні інформаційні стенди щодо прав підопічних та номери «гарячих ліній», куди можна звернутися в разі порушення прав з боку адміністрації чи персоналу установи, в тому числі контактна інформація Офісу Уповноваженого з прав людини.

Мешканці інтернату можуть користуватися мобільним звʼязком. Звʼязок з рідними підопічних, котрі не мають телефонів, здійснюється через соціального працівника. Разом з тим, під час спілкування з мешканцями інтернату була озвучена скарга однією з підопічних про те, що соціальний працівник не завжди виконує прохання зв’язатися з родичем, коли є така потреба.

Під час моніторингового візиту виявлено недоліки, які призводять до порушення прав підопічних.

  1. Порушення права на захист від катувань та інших жорстоких, нелюдських або принижуючих гідність видів поводження і покарання (стаття 28 Конституції України, стаття 3 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, стаття 10 п.2 Конвенції проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або принижуючих гідність видів поводження і покарання).

За неодноразовими повідомленнями під час інтерв’ювання, підопічні скаржились на те, що їх ізолюють до кімнату під назвою “санітарна кімната” у якості покарання за погану поведінку. Водночас приміщення використовується як складське, всередині захаращене.

На питання моніторів про те, чи ізолюють підопічних і як відбувається фіксація підопічних, лікар-психіатр та персонал повідомив, що ізоляцію або гамування до підопічних не застосовують, а заспокоюють медикаментозно. Проте перевірити зазначену інформацію не вдалося у зв’язку з відсутністю записів у медичних картах про факти ізоляції з метою медичного гамування. 

У ході відвідування 27.04.2021 року групою НПМ було виявлено облаштовану ліжком, туалетом і рукомийником кімнату ізоляції з відеонаглядом, де було ізольовано підопічну. На виконання рекомендацій керівництвом було надіслано інформацію про переобладнання кімнати фізичної ізоляції під господарче приміщення, сантехнічні комунікації демонтовано. Однак, за словами підопічних, ця кімната досі використовується для ізоляції: персонал заносить до кімнати ліжко і відро кожного разу, коли вирішують ізолювати підопічного.

2. Порушення права на життя та безпеку (стаття 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, стаття 27 Конституції України).

Моніторинговою групою вивчено діяльність закладу в умовах воєнного стану. Підвальне приміщення інтернату, яке визначено як укриття, не відремонтоване та не може експлуатуватись в якості захисної споруди, оскільки не відповідає Вимогам з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затвердженим наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579. В укритті немає запасу питної та технічної води, продуктів харчування, засобів первинного пожежогасіння, засобів надання медичної допомоги, санвузолу. Підвальне приміщення знаходиться у неналежному санітарному та технічному стані: відсутня система вентиляції. Електрика перебуває у незадовільному стані, наявні оголені дроти, що становить небезпеку.

3. Порушення права на вільний розвиток своєї особистості (стаття 23 Конституції України).

Статтею 23 Конституції передбачено, що кожна людина має право на вільний розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються права і свободи інших людей, та має обов’язки перед суспільством, в якому забезпечується вільний і всебічний розвиток її особистості. При цьому, дозвілля підопічних установи є вкрай обмеженим.

Під час відвідування групою НПМ з’ясовано, що через недостатню кількість молодшого медичного персоналу, існує практика заборони підопічним у денний час заходити до власних кімнат або сідати на власне ліжко (літні люди змушені весь день сидіти або в коридорі, або на стільці).

Окрім того, група НПМ стала свідком того, як сестра медична зробила зауваження підопічній, яка вдень відпочивала на своєму ліжку.

Персонал закладу також підтвердив факт заборони підопічним лежати на свої ліжках, мотивуючи це тим, що вони не можуть декілька разів за день прибирати кімнати підопічних.

Натомість після сніданку підопічних переводять до «приміщення денного перебування», що оснащене лише лавками, стільцями та телевізором.

Так, діяльність установи організована здебільшого в інтересах персоналу, а не підопічних. Персонал підіймає мешканців о 6 ранку, щоб помити підлогу
і здати зміну. Після сніданку підопічних примушують перебувати в коридорі,
на вулиці, у облаштованій телевізором кімнаті для відпочинку, де вони проводять свій вільний час (фото 20). Заборона протягом дня перебувати у власних кімнатах не відповідає вимогам пункту 36 розділу ІІІ Стандартів КЗК.

  1. У ПНІ панує пригнічена атмосфера, підопічні закриті, бояться можливого покарання за повідомлення про неналежне поводження з ними з боку персоналу. За словами підопічних, персонал інтернату здійснює психологічний тиск на мешканців закладу, а саме: лаються на них, підвищують голос, кричать, поводяться агресивно у випадках, коли ліжкові хворі здійснять свої фізіологічні потреби у ліжко.
  2. Дотримання права на приватність (ст. 28 КУ). У спальних кімнатах, де знаходяться лежачі хворі, відсутні ширми для проведення гігієнічних процедур.

Вікна у лазні на першому поверсі не були тоновані непрозорою плівкою.

В лазні є поручні, перегородки, однак немає шторок між місцями для купання; гумові килимки зберігаються окремо з метою проведення їхньої дезінфекції. На підвіконні лазні було виявлено коробку з брусочками мила та одну мочалку, з чого можна зробити висновок, що персоналізовані губки персонал не використовує, а миють усіх підопічних однією губкою. В персональних пластикових коробках гігієнічних засобів у кімнатах підопічних мочалок не було, лише зубна щітка, паста, мило, туалетний папір.

  1. У житлових кімнатах інтернату відсутні кнопки виклику персоналу. У разі виникнення потреби у медичній допомозі у ліжкових хворих мешканців виникає проблема із запрошенням медичних працівників.
  2. У ході відвідування закладу групою НПМ встановлено перенаселення  в окремих кімнатах підопічних, що є порушенням норм житлової площі на особу та не відповідає вимогам ДБН В.2.2-18:2007 «Будинки і споруди. Заклади соціального захисту населення» (далі – ДБН В.2.2-18:2007). Так, кімната № 7 житлового корпусу № 1 має площу 12,245 м2, при цьому вона розрахована на 4 осіб. Відтак на одну особу припадає 3,06 м2, а не передбачені чинним законодавством 8-10 м2
  3. У декількох житлових кімнатах наявний стійкий неприємний запах, задуха. Підопічні повідомили, що не можуть самостійно відкрити вікно, ручки для відкривання вікон знаходяться у персоналу закладу (майже всі вікна без ручок).
  4. На момент попередніх двох моніторингових візитів, в разі, якщо підопічні мали необхідність купити продукти в магазині за межами закладу, соціальний робітник у супроводжував підопічних до крамниці або закуповував продукти або речі за прохання мешканців інтернату. Наразі на території інтернату в корпусі 2 працює крамниця, роздрібна торгівля в якому здійснюється ФОП Мозговою Ларисою Олексіївною. Асортимент товарів представлений основними групами продовольчих та господарчих товарів. Разом з тим монітори виявили завищені ціни на позиції, представлені у крамниці, на що неодноразово скаржилися підопічні під час анонімного спілкування з моніторами. Зважаючи на те, що підопічні інтернату отримують 25% від пенсійних коштів (це приблизно 300-600 грн), штучне завищення цін порівняно із середньоринковим може вважатися спробою нажитися на фактично монопольному положенні крамниці, в той час, коли у мешканців інтернату немає альтернативної можливості придбати продукти чи речі (наприклад, мінеральна вода коштувала 42 грн, томатний сік 56 грн).
  1. У штатному розписі затверджена посада культпрацівника (0,5 ставки), яка обіймає одна людина. На прохання надати затверджений план заходів для підопічних на місяць та на тиждень, він роздрукував та надав шаблон за 2021 рік. Культурно-масова робота з підопічними не проводиться. На питання моніторів про вже проведені заходи з підопічними нічого не міг відповісти. Складується враження, що він не розуміє своїх функцій та не виконує покладені на нього обов’язки (з минулого моніторингового візиту жодних позитивних змін в частині культурно-масової роботи з підопічними інтернату не відбулося).

Рекомендації:

  1. Забезпечити організацію працетерапії відповідно до Методичних рекомендацій щодо організації працетерапії для громадян похилого віку, осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю в закладах/установах системи соціального захисту населення, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 26.11.2018 № 1778.
  2. Забезпечити організацію дозвілля відповідно до наказу Міністерства соціальної політики України від 16.01.2018 № 46а «Про внесення змін до Методичних рекомендацій щодо організації культурно-дозвіллевої діяльності для громадян похилого віку, осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю в закладах/установах системи соціального захисту населення».
  3. Встановити ширми у всіх душових кабінах для проведення санітарно-гігієнічних процедур.
  4. Вжити заходів щодо належної організації реабілітаційних заходів для підопічних.
  5. Провести інформаційно-роз’яснювальну роботу серед підлеглих щодо недопущення катувань та інших жорстоких, нелюдських або принижуючих гідність видів поводження і покарання.
  6. Забезпечити денну зайнятість для підопічних з урахуванням стану здоров’я та бажання підопічних.
  7. Забезпечення отримання необхідних технічних засобів реабілітації відповідно до індивідуальних потреб підопічних.
  8. Забезпечити право підопічних на вільне користування власними речами, зокрема дозволити їм тримати свої речі у приліжковій тумбочці та шафі, які знаходяться в кімнатах.
  9. Забезпечити право підопічних на приватність, зокрема затонувати вікна у ванній кімнаті та лазні, забезпечити банно-пральний комбінат перегородками між ванними.
  10. Забезпечити оснащення вікон житлових кімнат ручками для відкривання.

Зі свого багаторічного досвіду вважаємо за обов’язок поділитись з громадськістю та адміністрацією установи інформацією про порушення, які ми виявили під час перебування, оскільки це наш спільний обов’язок робити все для безпеки та задоволення потреб підопічних.

Крім того, матеріали за результатами візитів будуть використані в підготовці аналітичних матеріалів щодо дотримання прав осіб з інвалідністю під час війни.

Моніторингові візити здійснено в рамках проекту «Зменшення страждань в’язнів у контексті війни в Україні», що фінансується урядом Данії та у партнерстві з DIGNITY – Данський інститут проти катувань.