Поділитися

Національний превентивний механізм Великої Британії (NPM) було створено в березні 2009 року після ратифікації Великою Британією Факультативного протоколу до Конвенції проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження чи покарання (OPCAT) у грудні 2003 року. Він складається з 21 статутного органу, які здійснюють незалежний моніторинг місць несвободи.

У координації між чотирма країнами Великої Британії НПМ зосереджує увагу на практиках утримання під вартою, які можуть бути рівнозначні жорстокому поводженню, і працює над тим, щоб його власні підходи відповідали міжнародним стандартам незалежного моніторингу затримання.

Формування органів НПМ

21 член НПМ є організаціями, які були офіційно призначені урядом Великої Британії бути частиною НПМ Великобританії. ФПКПП (факультативний протокол до Конвенції проти катувань) визначає, що право призначати членів НПМ є повноваженням держави-учасниці. Критерії для НПМ викладені в статті 19 ФПКПП. Основним критерієм для членів НПМ є право входити в місця несвободи без попередження (стаття 20). Підкомітет ООН із запобігання катуванням також чітко вказує на це.

31 березня 2009 року в письмовій міністерській заяві до парламенту уряд Великобританії призначив 18 органів, які вже мали ці повноваження для формування свого НПМ. Призначивши ці численні існуючі органи для формування НПМ, уряд Великої Британії визнав, що їхні наявні повноваження сумісні з повноваженнями, які вимагаються відповідно до ФПКПП.

3 грудня 2013 року було зроблено три нових призначення до НПМ, одне з яких відображало злиття одного з існуючих членів НПМ. 12 січня 2017 року Незалежний ревізор законодавства про боротьбу з тероризмом був призначений до НПМ з огляду на його роль у моніторингу умов утримання під вартою осіб, утримуваних понад 48 годин відповідно до розділу 1 Закону про боротьбу з тероризмом 2000 року, додавши членство до 21 окремого органу. .

Уряд Сполученого Королівства призначив Інспекцію в’язниць Її Величності (Англія та Уельс) для координації НПМ. У HMIP зараз знаходиться Секретаріат НПМ.

НПМ Великобританії отримує технічну допомогу від Підкомітету ООН із запобігання тортурам та іншим жорстоким, нелюдським або таким, що принижують гідність, поводження чи покарання (SPT), і уряд Великобританії повинен звітувати про здатність НПМ виконувати свої функції перед SPT та іншими органами ООН.

Профілактика

ФПКПП наголошує на відповідальності за запобігання зловживанням. Це робить функції НПМ відмінними від функцій органів, які розглядають скарги на жорстоке поводження після того, як це сталося, з метою надання компенсації, хоча ці функції є взаємодоповнюючими.

Існує низка важливих елементів підходу, який запобігає жорстокому поводженню. Асоціація із запобігання тортурам, міжнародна неурядова організація, яка працює з НПМ у всьому світі, виклала такі основні елементи:

Проактивний, а не реагуючий: профілактичні відвідування можуть проводитися в будь-який час, навіть якщо немає видимих ​​проблем або конкретних скарг від затриманих.

Регулярний, а не одноразовий: моніторинг превентивного затримання є систематичним і постійним процесом, що означає, що відвідування мають відбуватися регулярно.

Глобальні, а не індивідуальні: профілактичні візити зосереджені на аналізі місця ув’язнення як системи та оцінці всіх аспектів, пов’язаних із позбавленням волі, щоб виявити проблеми, які можуть призвести до тортур або жорстокого поводження.

Співпраця, а не донос: профілактичні візити є частиною постійного та конструктивного діалогу з відповідними органами влади, що надає конкретні рекомендації щодо вдосконалення системи затримання в довгостроковій перспективі.

Не завдавати шкоди

Як члени Національного превентивного механізму, інспектори, відвідувачі, контролюючі органи та спостерігачі повинні діяти підзвітно та з належною увагою щодо безпеки затриманих. OPCAT та Підкомітет ООН із запобігання катуванням наголошують, що НПМ повинні вживати заходів для забезпечення того, щоб затримані та інші особи не постраждали внаслідок спілкування з НПМ. Члени НПМ Великої Британії виконують цю відповідальність кількома різними способами, у тому числі шляхом створення протоколів для персоналу щодо подальших дій щодо будь-яких випадків підозрюваних або зареєстрованих репресій проти затриманих. 

Структура та члени

Секретаріат НПМ Великобританії розміщено в Інспекції в’язниць Її Величності (Англія та Уельс). Представники всіх членів НПМ відвідують щорічні ділові збори та протягом року спілкуються про свою роботу НПМ, яка відповідає бізнес-плану . НПМ має ротаційного голову, який призначається від однієї з 21 організацій-членів НПМ на трирічний термін. Керівна група сприяє прийняттю рішень НПМ відповідно до Конституції, погодженої членами у 2023 році.

Інформація про Голову НПМ:

У 2022 році НПМ Великої Британії перейшов від моделі незалежного голови до моделі ротації, згідно з якою голова обирається членами з числа уповноважених представників на трирічний період. Венді Сінклер-Гібен було призначено головою НПМ Великобританії, а ротаційну модель голови НПМ Великобританії було формалізовано у квітні 2023 року на щорічній конференції НПМ.

Роль голови полягає в тому, щоб:

  •   Головувати на засіданнях Керівної групи НПМ та ділових зустрічах НПМ;
  •   Підтримка разом із секретаріатом членів НПМ у розробці та реалізації роботи НПМ та у виконанні їхніх обов’язків НПМ;
  •   Лінійне керівництво основною роботою керівника Секретаріату;
  •   За необхідності та після консультації з Керівною групою та Секретаріатом НПМ представляти НПМ на зустрічах із зовнішніми зацікавленими сторонами;
  •   Робити публічні заяви від імені НПМ, якщо це необхідно, та за погодженням з Керівною групою та Секретаріатом НПМ.
  •   Під час виконання своїх обов’язків голова підзвітна Керівній групі НПМ та ширшому членству НПМ та консультується з ними.

Венді — головний інспектор в’язниць Шотландії. Її глобальна кар’єра охопила викладання, роботу в секторі кримінального правосуддя, імміграційних затриманих та управління охороною здоров’я в Австралії, Північних територіях Канади та Великобританії.

Венді прагне повністю включити мандат OPCAT в органи моніторингу затримання та деякий час очолювала шотландську підгрупу NPM. У цій роботі вона була активною в пошуку переваг колективної та спільної роботи серед членів.

Секретаріат НПМ

Секретаріат НПМ координує та виконує повсякденну роботу, пов’язану з НПМ Великобританії. Це передбачає сприяння спільному розумінню OPCAT серед членів НПМ, заохочення співпраці та обміну інформацією та передовою практикою, а також сприяння спільній діяльності з питань, що становлять спільне занепокоєння, насамперед через робочі та кінцеві групи. Секретаріат НПМ представляє НПМ в цілому перед урядом та іншими зацікавленими сторонами Великобританії. Ззовні Секретаріат НПМ Сполученого Королівства підтримує зв’язки з SPT , Комітетом Ради Європи із запобігання катуванням ( CPT ) та іншими міжнародними органами з прав людини. Секретаріат також ділиться досвідом і знаннями з НПМ в інших державах.

До основних обов’язків Секретаріату входить:

  •   Визначення стратегічного напрямку НПМ Великобританії за погодженням з Керівною групою та членами;
  •   Встановлення річних операційних планів НПМ Великобританії за погодженням з Керівною групою та членами;
  •   Встановлення та управління річними бюджетами НПМ Великобританії;
  •   Управління веб-сайтом, ЗМІ та соціальними мережами, що стосуються НПМ Великобританії;
  •   Підготовка річного звіту та інших публікацій;
  •   Формування позицій, звітів і заяв у консультаціях з Керівною групою та членами, якщо це необхідно;
  •   Представлення НПМ Великобританії на зустрічах із зовнішніми зацікавленими сторонами за погодженням з Головою та Керівною групою;
  •   Інші питання, що стосуються роботи НПМ Великобританії за рішенням Керівної групи.

Наразі Секретаріат НПМ Великобританії складається з 2 осіб

Керівна група НПМ

У січні 2012 року НПМ створив Наглядову групу для прийняття певних рішень від імені членів, роботи з Секретаріатом над визначенням стратегічного напряму діяльності НПМ та консультування Голови та Голови Секретаріату щодо виконання їхніх функцій.

  •   Крім того, Керівна група:
  •   Затверджує річний бюджет і витрати НПМ;
  •   Затверджує річні плани роботи;
  •   Допомагає Секретаріату в плануванні та проведенні спільної діяльності членів;
  •   Моніторинг та оцінка цінності діяльності НПМ Великобританії;
  •   Пропонує та затверджує комісію для набору персоналу до Секретаріату.

Нинішніми членами Керівної групи є:

  •   Чарлі Тейлор, головний інспектор в’язниць Його Величності (Англія та Уельс)
  •   Дама Енн Оверс, Незалежні моніторингові ради (Англія та Уельс)
  •   Венді Сінклер-Гібен, головний інспектор в’язниць Шотландії.
  •   Рейчел Ліндсей, Інспекція кримінального правосуддя Північної Ірландії
  •   Шеррі Ральф, незалежна асоціація відвідувачів з питань опіки (ICVA)
  •   Джон Торнхілл, Національний голова непрофесійного спостерігача
  •   Мет Кінтон, Комісія з якості медичного обслуговування (CQC)

Підгрупа НПМ Шотландія

Підгрупу НПМ Шотландії (NPM Scotland)  було створено 6 жовтня 2014 року. Вона представляє інтереси шотландських членів NPM Великобританії та має на меті:

  •                 Ділиться інформацією про роботу органів НПМ у Шотландії
  •                 Визначає спільні проблеми та інтереси
  •                 Координує діяльність НПМ у Шотландії
  •                 Вивчає можливості спільної діяльності
  •                 Підвищує резонанс роботи НПМ
  •                 Поліпшує зв’язок з урядом Шотландії
  •                 Надає підтримку членам НПМ у Шотландії
  •                 Використовує інструменти самооцінки та колегії як метод вимірювання постійного вдосконалення

Підгрупа збирається раз на квартал і координується Секретаріатом НПМ Великобританії. Нинішнім головою Шотландської підгрупи НПМ є Джим Фаріш.

Шотландська комісія з прав людини.

До складу підгрупи входять:

  •                 Інспекція в’язниць Її Величності Шотландії
  •                 Комісія з охорони психічного здоров’я Шотландії
  •                 Шотландська комісія з прав людини
  •                 Інспекція догляду
  •                 Голова Секретаріату NPM Великобританії
  •                 Відвідувачі незалежної опіки, Шотландія
  •                 Інспекторат поліції Шотландії

Підгрупа НПМ Північної Ірландії

Підгрупа НПМ Північної Ірландії була створена у 2023 році. Підгрупа та її члени представляють інтереси членів НПМ Північної Ірландії Великобританії.

Підгрупа має на меті:

  • Ділитися інформацією про роботу органів НПМ у Північній Ірландії
  • Визначати спільні проблеми та інтереси.
  • Координувати діяльність НПМ у Північній Ірландії.
  • Вивчати можливості спільної діяльності.
  • Підвищувати резонанс роботи НПМ.
  • Поліпшувати зв’язок із виконавчою владою Північної Ірландії.
  • Надавати підтримку членам НПМ у Північній Ірландії у застосуванні вимог OPCAT.
  • Використовувати інструменти самооцінки та колегії як метод вимірювання постійного вдосконалення.

Підгрупа збирається щокварталу. Головою підгрупи НПМ Північної Ірландії є Рейчел Ліндсі, інспекція кримінального правосуддя.

Члени НПМ Північної Ірландії:

  • Інспекція кримінального правосуддя Північної Ірландії;
  • Незалежні моніторингові ради (Північна Ірландія);
  • Схема незалежних відвідувань поліцейської ради Північної Ірландії;
  • Управління регулювання та покращення якості;
  • Глава Секретаріату NPM Великобританії та на запрошення голова НПМ Великобританії.

Інформацію про кожен із 21 статутного органу, що входить до Національного превентивного механізму Великобританії.

Однією з особливостей НПМ Великобританії є те, що він забезпечує структуру «рівневого» моніторингу. Органи громадського контролю виконують функції відвідування та мають більш постійну присутність у місцях несвободи. Періодично виконують свої функції інспекції. Налагодження ефективних зв’язків між різними рівнями моніторингу з метою запобігання жорстокому поводженню має важливе значення.

До 21-го статутного органу входять:

  1. Інспекція догляду
  2. Комісія з якості медичного обслуговування
  3. Інспекція догляду Уельсу
  4. Комісар у справах дітей в Англії
  5. Інспекція кримінального правосуддя Північної Ірландії
  6. Інспекція охорони здоров’я Уельсу
  7. Інспекторат Її Величності поліції та пожежно-рятувальних служб
  8. Інспекція Її Величності поліції Шотландії
  9. Інспекція в’язниць Її Величності
  10. Інспекція в’язниць Її Величності Шотландії
  11. Незалежна асоціація відвідувачів з питань опіки
  12. Відвідувачі незалежної опіки, Шотландія
  13. Незалежна моніторингова рада
  14. Незалежні моніторингові ради (Північна Ірландія)
  15. Незалежний дослідник законодавства про тероризм
  16. Непрофесійні спостерігачі
  17. Комісія з охорони психічного здоров’я Шотландії
  18. Схема незалежних відвідувань поліцейської ради Північної Ірландії
  19. Офстед (Офіс стандартів в освіті, послугах і навичках у справах дітей)
  20. Управління регулювання та покращення якості
  21. Шотландська комісія з прав людини

Повноваження та функціонування НПМ викладені у ФПКПП та коротко викладено нижче. ФПКПП визнає, що люди, які перебувають під вартою, є особливо вразливими, і вимагає від держав створити орган національного рівня, який може підтримувати зусилля з запобігання жорстокому поводженню з ними. Держави повинні гарантувати функціональну незалежність НПМ та їх персоналу, а також вживати необхідних заходів для забезпечення того, щоб експерти НПМ мали необхідні можливості та професійні знання. Держави-учасниці повинні взяти на себе зобов’язання надати НПМ ресурси, необхідні для їх функціонування. 

Стаття 19 ФПКПП визначає, що національні превентивні механізми повинні мати принаймні такі повноваження: 

  1. a) регулярно перевіряти поводження з особами, позбавленими волі, у місцях ув’язнення, як це визначено в статті 4, з метою посилення, у разі необхідності, їх захисту від тортур та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження чи покарання;

(b) Надавати рекомендації відповідним органам влади з метою покращення поводження та умов утримання осіб, позбавлених волі, та запобігання тортурам та іншим жорстоким, нелюдським або таким, що принижують гідність, поводженню чи покаранню, беручи до уваги відповідні норми Об’єднані Нації;

(c) Подавати пропозиції та зауваження щодо чинного законодавства чи проекту.

 Щоб полегшити ці повноваження, держави повинні надати НПМ: 

(a) доступ до всієї інформації щодо кількості осіб, позбавлених волі в місцях ув’язнення, а також кількості місць та їх розташування;

(b) доступ до всієї інформації, що стосується поводження з цими особами, а також умов їх утримання;

(c) доступ до всіх місць ув’язнення та їх об’єктів і засобів;

(d) можливість проводити приватні бесіди з особами, позбавленими волі, без свідків, особисто або з перекладачем, якщо це буде визнано за необхідне, а також з будь-якою іншою особою, яка, на думку національного превентивного механізму, може надати відповідну інформацію;

(e) свободу обирати місця, які вони бажають відвідати, та осіб, з якими вони бажають взяти інтерв’ю;

(f) Право мати контакти з Підкомітетом із запобігання, надсилати йому інформацію та зустрічатися з ним.

Першоджерело – офіційний сайт НПМ Великобританії 

Ця публікація була підготовлена за фінансової підтримки Європейського Союзу. Її зміст є виключною відповідальністю ГО «Україна без тортур» і не обов’язково відображає погляди Європейського Союзу.