Звіт 2024 року щодо України Європейської комісії (European Commission) «Комунікація про політику розширення ЄС»
8 листопада, 2024
Окремі розділи звіту стосуються фундаментальних прав людини, запобіганню тортур та розвитку НПМ.
🔷Зокрема у звіті зазначається, що загальна ситуація з дотриманням основоположних прав є задовільною. Воєнний стан призвів до певних обмежень прав і свобод, але вони залишаються здебільшого пропорційними безпековій ситуації і загалом застосовуються з обережністю. Українські інституції повинні постійно оцінювати характер і обсяг обмежень, пов'язаних з воєнним станом.
🔷Європейська конвенція про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу із цими явищами (Стамбульська конвенція) була ратифікована і потребує більш послідовної імплементації. Зокрема потребують внесення поправок до Кримінального кодексу щодо визначення злочинів проти людяності та воєнних злочинів.
🔷Європейський суд з прав людини (ЄСПЛ) виявив порушення Європейської конвенції з прав людини, що стосуються переважно захисту власності, права на справедливий суд, права на свободу та особисту недоторканність і заборони катувань. Наразі під посиленим наглядом Комітету міністрів перебуває 616 справ. Ці справи переважно стосуються питань, пов'язаних з незаконними арештами, тривалістю тримання під вартою, порушенням права на життя, жорстоким поводженням з боку поліції, поганими умовами тримання під вартою та відсутністю належної медичної допомоги, а також надмірною тривалістю кримінальних та цивільних проваджень і відсутністю ефективних засобів правового захисту. Україні необхідно вирішити системні або структурні проблеми, порушені Судом, зокрема, у сфері судочинства, правоохоронної діяльності та прав людини, а також забезпечити систематичне та своєчасне виконання рішень ЄСПЛ.
🔷В цілому, дотримання прав людини залишається задовільним. Уповноважений Верховної Ради України з прав людини - Омбудсман, основний орган з розслідування порушень прав людини, є активним та ефективним, але не має достатніх ресурсів і тому не може належним чином виконувати свій мандат у всіх сферах, за які він відповідає. Правова база, що визначає мандат як національної правозахисної інституції, так і органу з питань рівності, потребує реформування для того, щоб повністю відповідати законодавству ЄС. Україні необхідно оновити національну стратегію у сфері прав людини, а також доопрацювати та впровадити стратегію державної політики щодо відновлення влади та реінтеграції населення окупованих територій, щоб гарантувати, що при реінтеграції територій, які наразі не контролюються урядом, ретельна увага приділятиметься забезпеченню основоположних прав людини.
🔷Що стосується попередження катувань і жорстокого поводження, Комісія дійшла висновку, що незважаючи на вдосконалення законодавства та певні покращення в окремих установах і в розслідуванні, катування та жорстоке поводження залишаються проблемою, що викликає занепокоєння в системі виконання покарань та тримання під вартою в Україні. Національний превентивний механізм ще має бути переглянутий у тісній співпраці з профільними ОГС. Умови утримання в пенітенціарній системі та слідчих ізоляторах залишаються питанням, що викликає занепокоєння. Україна має чітко дотримуватися рекомендацій Комітету Ради Європи проти катувань (КЗК).
🔷Хоча влада розпочала щонайменше п'ять кримінальних розслідувань за звинуваченнями у порушеннях, скоєних власними силами безпеки у 2023 році, в яких постраждали 22 особи, Верховний комісар ООН з прав людини відзначає відсутність прогресу в розслідуванні або притягненні до відповідальності за такі випадки. Омбудсмену все ще необхідно посилити співпрацю з громадськими організаціями, що спеціалізуються у цій сфері.
🔷Україна здійснила кілька ключових реформ, зокрема оновлення законодавства щодо захисту прав осіб, які належать до національних меншин. Однак інші необхідні реформи, такі як імплементація Стамбульської конвенції, покращення системи підтримки для осіб з інвалідністю та посилення розслідувань катувань та жорстокого поводження у місцях утримання, ще не вирішені.
Рекомендації Комісії, надані минулого року, були виконані частково і залишаються актуальними. У наступному році Україна має, зокрема:
🔷продовжити впровадження зміненого законодавства щодо захисту прав осіб, які належать до національних меншин, у тісній співпраці з представниками національних меншин, забезпечуючи відповідні ресурси та розбудову потенціалу для відповідних органів влади;
🔷прийняти законодавство щодо захисту даних у повній відповідності до законодавства ЄС; повністю імплементувати Стамбульську конвенцію; переглянути діяльність Національного превентивного механізму;
🔷відповідно до Плану дій для України, ухвалити стратегію деінституціалізації догляду за особами з інвалідністю та літніми людьми.
🔷Незважаючи на продовження російської агресивної війни, Україна продемонструвала неабияку стійкість і відданість своєму європейському шляху.
З повним текстом можна ознайомитися за лінком - https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/document/download/1924a044-b30f-48a2-99c1-50edeac14da1_en?filename=Ukraine%20Report%202024.pdf